מרכז מידע לנוטריון

אישור נוטריון מחוץ לישראל

אין איסור על נוטריון ישראלי לבצע פעולה בחו"ל כאשר לפעולה הנוטריונית יש זיקה לישראל,
כגון ייפוי כח לגבי מקרקעין בישראל או פעולה נוטריונית בחו"ל של אזרח ישראלי

מה היקף סמכותו של נוטריון לבצע פעולות נוטריוניות בחו"ל?

אין איסור בחוק הנוטריונים על נוטריון ישראלי לעשות פעולה בחו"ל, כאשר לפעולה הנוטריונית יש זיקה לישראל, כגון: ייפוי כח לגבי מקרקעין בישראל או פעולה נוטריונית בחו"ל של אזרח ישראלי.

בדיון שהתקיים במשרד המשפטים ביום 08.03.11, בשאלת תוקפם של מסמכים שנערכו בחו"ל בידי נוטריון או עו"ד ישראלי, נקבע כי יש לפרש את הדין כמתיר פעולה בחו"ל, בכפוף למגבלות הדין החל במדינה בה פועל הנוטריון. יחד עם זאת, כל רשות בישראל יכולה לקבוע לעצמה את דרכי ההוכחה של מסמכים שנערכו בחו"ל.

יצויין כי בדיון זה לא הוכרעה השאלה בדבר הסמכות לעריכת תצהיר בחו"ל, כיוון שתוקפו של התצהיר תלוי בשאלת תקפות האזהרה הניתנת מחוץ לתחומי מדינת ישראל.

אשר על כן, נוטריון ישראלי יכול לערוך מסמכים נוטריוניים בחו"ל, תוך מתן שימת לב לנקודות הבאות:
1. הדין המקומי אינו שולל את הפעולה הן מבחינת הדין הנוטריוני המקומי והן מבחינת דיני המסמך מקומי
2. האישור הנוטריוני תקין ותקף מבחינת דיני הנוטריון הישראליים
3. המסמך תקף בישראל מבחינת הדינים האחרים הרלוונטים לפעולה

אופציות נוספות העומדות בפני הלקוח הן:
חתימה על המסמך בפני נוטריון מקומי ואישור של חתימתו בחותמת אפוסטיל או חתימות אחרות (בשים לב האם המדינה חתומה על אמנת האג).
או חתימה בפני הקונסוליה הישראלית כחתימה בפני נוטריון.

כמו כן, ככל שהמסמך נועד להצגה בפני רשות בישראל, יש לוודא מבעוד מועד כי הרשות אליה מיועד המסמך מכירה במסמכים מסוג ובנוסח הנערך.

אם הנוטריון מבצע פעולה בחו"ל, לגבי מסמך המיועד לשימוש בארץ, עליו לנהוג על פי החוק והתקנות הרלוונטיים בישראל, גם אם אמצעי הזיהוי במדינה בה הוא מבצע את הפעולה הם נוספים.

למידע נוסף ראו בירור זהות החותם

סוגיה מאתר משרד המשפטים

תוקף אימות חתימה בבית הלקוח במדינה זרה

כאשר מדינה זרה אינה כלולה באמנת האג, והלקוח אינו יכול להתייצב בפני השגרירות הישראלית באותה המדינה, אך ישנו נוטריון שיכול להגיע לביתו של הלקוח על מנת להחתים אותו - איך ניתן לאשר את חתימתו של הנוטריון על ייפוי הכח, בכדי שהחתימה שלו ושל הלקוח תהיה תקפה בישראל?

"יש לפנות לנוטריון מקומי (באותה מדינה זרה) על מנת לאשר את החתימה, לאחר מכן לאמת את החתימה במשרד החוץ המקומי, (לעיתים נדרש לאמת את החתימה במשרד המשפטים המקומי קודם לכן) ואת חתימת משרד החוץ המקומי לאמת בקונסוליה הישראלית במקום

סוגיה מאתר משרד המשפטים

תוקף אימות חתימה בבית הלקוח במדינה זרה

האם יכול נוטריון לאמת חתימה של אזרח זר בחו"ל שעה שלמסמכים האמורים ישנה זיקה לישראל. למשל מסמכים שיש להגיש לרשם החברות בישראל?

1. "נוטריון ישראלי רשאי לעשות פעולה נוטריונית בחו"ל, כאשר לפעולה הנוטריונית יש זיקה לישראל, כגון; ייפוי כוח לגבי מקרקעין בישראל או פעולה נוטריונית בחו"ל של אזרח ישראלי.

2. בדיון שהתקיים במשרד המשפטים ביום 08.03.11, בשאלת תוקפם של מסמכים שנערכו בחו"ל בידי נוטריון או עו"ד ישראלי, נקבע כי יש לפרש את הדין כמתיר פעולה בחו"ל, בכפוף למגבלות הדין החל במדינה בה פועל הנוטריון. יחד עם זאת, כל רשות בישראל יכולה לקבוע לעצמה את דרכי ההוכחה של מסמכים שנערכו בחו"ל.

3. יצוין, כי בדיון זה לא הוכרעה השאלה בדבר הסמכות לעריכת תצהיר בחו"ל, כיוון שתוקפו של התצהיר תלוי בשאלת תקפות האזהרה הניתנת מחוץ לתחומי מדינת ישראל.

4. אשר על כן, נוטריון ישראלי יכול לערוך מסמכים נוטריוניים בחו"ל, תוך מתן שימת לב לנקודות הבאות:
4.1. הדין המקומי אינו שולל את הפעולה הן מבחינת הדין הנוטריוני המקומי והן מבחינת דיני המסמך מקומי;
4.2. האישור הנוטריוני תקין ותקף מבחינת דיני הנוטריון הישראליים;
4.3. המסמך תקף בישראל מבחינת הדינים האחרים הרלוונטיים לפעולה.

5. אופציות נוספות העומדות בפני הלקוח הן;
5.1. חתימה על המסמך בפני נוטריון מקומי ואישור של חתימתו בחותמת אפוסטיל או חתימות אחרות (בשים לב האם המדינה חתומה על אמנת האג).
5.2. חתימה בפני הקונסוליה הישראלית.

כמו כן, ככל שהמסמך נועד להצגה בפני רשות בישראל, יש לוודא מבעוד מועד כי הרשות אליה מיועד המסמך מכירה במסמכים מסוג ובנוסח הנערך."

שאילתא מועדת הנוטריונים, נובמבר 2022

כיצד יש לנהוג במסמך המיועד לשמש כראיה במדינת ישראל ונחתם בלבנון - מדינה שאין בה נציגות דיפלומטית או קונסולרית של ישראל?

יש לפעול כדלקמן:
1. את חתימת הנוטריון הלבנוני יש לאמת במשרד החוץ הלבנוני.
2. חתימת משרד החוץ הלבנוני תאומת ע"י נציג רשמי של מדינה שלישית שיש לה נציגות בלבנון והמקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, היינו שיש לה גם נציגות בישראל.
3. חתימת הנציג הרשמי של המדינה השלישית תאומת במשרד החוץ של אותה מדינה שלישית.
4. נציג ישראל יאמת את חתימת משרד החוץ של המדינה השלישית או לחילופין יש לאמת את המסמך באישור אפוסטיל של המדינה השלישית.

(ספרו של יונה דה-לוי "דיני הנוטריון ותולדותיהם" עמ' 206).

סוגיה מאתר משרד המשפטים

האם אישור הסכם אשר נחתם בחו"ל ואומת ע"י נוטריון מקומי בתוספת אפוסטיל, מספיק או שיש לבצע פעולות נוספות?

תקנות לביצוע אמנת האג (ביטול אימות מסמכי חוץ ציבוריים), תשל"ז - 1977, קובעות כי לגבי מסמך ציבורי שנערך או הוצא במדינת האמנה... יכול שתבוא תעודה לפי האמנה, במקום אימותו (סעיף 3).
על כן מסמך שנחתם ע"י נוטריון מקומי (בחו"ל) ואושר בחותמת אפוסטיל, הוא תקין וניתן לקבלו.

סוגיה מאתר משרד המשפטיםתקנות לביצוע אמנת האג (ביטול אימות מסמכי חוץ ציבוריים)

מי מוסמך להוציא אפוסטיל בחו"ל?

כל מדינה קובעת זאת בתקנות כפי שנקבע בישראל בתקנות לביצוע אמנת האג (ביטול אימות מסמכי חוץ ציבוריים), תשל"ז - 1977. על כן כדי לבדוק האם הרשות המוסמכת חתמה בחותמת אפוסטיל יש לבדוק זאת בתקנות הרלוונטיות במדינה זו

סוגיה מאתר משרד המשפטים

כיצד על הנוטריון לזהות את מבצע הפעולה בעת ביצוע פעולה בישראל או בחו"ל?

כאשר הנוטריון מבצע פעולה בישראל, חל סעיף 2 לתקנות הנוטריונים תשל"ז - 1977.
(א) נוטריון המתבקש לאמת חתימה על מסמך, לקבל ולאשר תצהיר או הצהרה אחרת או לאשר את עשייתה של פעולה אחרת על ידי אדם פלוני הניצב בפניו או לאשר שאדם פלוני חי, חייב תחילה לברר את זהותו של אותו אדם כמפורט בתקנה זו.
(ב) הוכחת הזהות היא באחת הדרכים האלה:
(1) בידיעה אישית של הנוטריון
(2) בדרכון או בתעודת זהות המניחה את דעתו של הנוטריון, או בתעודה ציבורית אחרת שיש בה לדעת הנוטריון כדי לזהות את הניצב בפני והנושאת את תצלומו.
(ב1) על אף האמור בתקנת -משנה (ב), הוכחת הזהות של חותם על יפוי כוח לביצוע עיסקה במקרקעין היא בתעודת זהות או בדרכון בלבד.
(ג) הנוטריון יציין באישור הנוטריוני את הדרך שבה הוכחה זהותו של האדם שניצב בפניו.

אם הנוטריון מבצע פעולה בחו"ל, לגבי מסמך המיועד לשימוש בארץ, עליו לנהוג על פי החוק והתקנות הרלוונטיים בישראל, גם אם אמצעי הזיהוי במדינה בה הוא מבצע את הפעולה הם נוספים.

סוגיה מאתר משרד המשפטים

קבילות של יפוי-כוח שנחתם ואומת בחו"ל ע"י נוטריון ישראלי

בנקים וגופים מסחריים לא מקבלים ייפוי כוח מאדם שחתם בחו"ל מול נוטריון ישראלי, ומתעקשים שייחתם ייפוי כוח כזה מול נוטריון המוסמך באותה מדינה בצירוף אופוסטיל או אישור של הקונסול הישראלי באותה מדינה.
יש גופים שמוכנים לקבל אישורים נוטריונים שנחתמו על ידי נוטריון ישראלי בחו"ל בכפוף לקבלת חוו"ד שהדין הזר באותה מדינה מאפשר זאת.
לקונסולים אין הידע והכשירות שיש לנוטריונים להסביר את משמעות המסמך וההשלכות של חתימתו.

הוועדה תבחן אפשרות לקדם יזמת חקיקה, לפיה יוכר אישור נוטריוני שנחתם בחו"ל על ידי נוטריון ישראלי כל אימת שהאישור נועד לצורך עניין הקשור לישראל.
 עו"ד מאיה לנקר ירדני, שהעלתה את הנושא, תכין טיוטת מסמך בנושא, ועו"ד וגיף אליאב יסייע בהכנת הנימוקים לקידום היזמה.

 

פרוטוקול ועדת הנוטריונים 20/01/2020

הכנת תצהיר נוטריוני בארץ לאחר פגישה עם הלקוח בחו"ל

האם נוטריון יכול להכין תצהיר נוטריוני בארץ לאחר שנפגש עם לקוחו בחו"ל לשם העברת זכויות בדירת הלקוח הנמצאת בארץ?

פעולת נוטריון ישראלי בחו"ל –ישנם שלושה תנאים מרכזיים לביצוע פעולה נוטריונית בחו"ל והם:
1. הדין המקומי אינו שולל את הפעולה הן מבחינת הדין הנוטריוני המקומי והן מבחינת דיני המסמך מקומי;
2. האישור הנוטריוני תקין ותקף מבחינת דיני הנוטריון הישראליים ;
3. המסמך תקף בישראל מבחינת הדינים האחרים הרלוונטיים לפעולה;.

לגבי התנאי הראשון - על הנוטריון לברר כי הדין הזר מתיר לנוטריון ישראלי לפעול בארץ הזרה ולאמת לחתימה על תצהיר של אדם הרתוק למיטתו.

לגבי התנאי השני - על הנוטריון לפעול כנדרש בחוק הנוטריונים הישראלי ותקנותיו לעניין זיהוי החותם, לעניין צירוף חוות הדעת הנדרשת ולעניין אופן עריכת המסמך. נוסח האישור והצרופות ועניין גביית השכר וכיוב'.

יודגש, נוטריון המבצע פעולה נוטריונית בחו"ל של אימות חתימה מזהה את הניצב בפניו, מחתים אותו על המסמך אך "סוגר" את המסמך בסרט וחותם רק בהגיעו בחזרה לארץ שכן חל איסור על הוצאת החותם והחותמת מתחומי משרדו של הנוטריון.

לגבי התנאי השלישי- סוגיית אימות חתימה על תצהיר בחו"ל טרם הוכרעה, ותוקפו של תצהיר כזה מבחינת דיני הראיות בישראל ועל כן תנאי זה נתון בסימן שאלה.

3. החתמת אזרח ישראלי על תצהיר בחו"ל:
ועדת האתיקה אינה מוסמכת לקבוע את התוקף הראייתי של מסמכים שנחתמו בחו"ל נוכח הוראות הדין החל והמחייב בקשר לכל אחד מהם.

כך, למשל, תקפותו של ייפוי כוח מוכרעת על ידי דיני השליחות והראיות, ועורך דין הפועל מכוח ייפוי כוח חייב להיות משוכנע בקיומם של שלושה תנאים מצטברים – קיומו וזהותו של הלקוח, קיומה של שליחות ושהפעולה שהוא מבצע נכללת בייפוי הכוח שניתן (ר' החלטת ועדת האתיקה הארצית את/313/09 בביטאון "אתיקה מקצועית" 36, שעניינה "תקפות ייפויי כוח שנחתם בחו"ל ללא אימות חתימה").

באשר לתצהיר, הסמכות לאשר תצהיר כמובנו בפקודת הראיות הנה סמכות ייחודית לבעלי תפקיד וביניהם עורך דין, אשר באמצעות אזהרת המצהיר ואישור חתימתו גובה עדות עליה מסתמך בית המשפט.

אזהרה זו היא תנאי חיוני להפיכת המסמך לתצהיר, והאזהרה תהיה משוללת תוקף אם היא נעשית במקום בו חוקי המדינה אינם חלים.

על כן, ועדת האתיקה מצאה כי בנסיבות בהן לא ניתן להחתים מצהיר בדרך הקבועה בפקודת הראיות, על עורך הדין הפונה, לפנות לבית המשפט או לגוף אליו מוגש התצהיר (ולצד שכנגד) ולהציע את המסמך הזמני (שאינו תצהיר) לקידום העניין ועד להגשת תצהיר כדין.

4. על כן, עמדת ועדת הנוטריונים של לשכת עורכי הדין הינה כי יש לערוך את הבדיקות הנדרשות, כמפורט לעיל במדינה הרלוונטית ובכפוף למפורט בסעיף 3 לעיל.

שאילתא שנדונה בועדת נוטריונים בנובמבר 2022

נוטריונים ממליצים על נוטריונט

ממליץ בחום על נוטריונט. תוכנה מצוינת , חוסכת זמן ומאוד נוחה לשימוש. צוות מיומן ומקצועי שנותן מענה במהירות וביעילות על כל שאלה או בעיה.
לאתר המשרד...

עו"ד ונוטריון אילן קמינצקי,

ירושלים

ברצונינו להודות לנוטריונט על המערכת הידידותית, יעילה, חוסכת זמן ומהירה... מאז שמשרדנו החל לעבוד עם נוטריונט עבודתנו הפכה ליותר קלה ויעלה. ממליצים בחום על נוטריונט. יישר כוח וכל הכבוד.

עו"ד ונוטריון מוחמד דראוושה,

עפולה

אנחנו שמחים להמליץ על נוטריונט כי התוכנה קלה וידידותית לשימוש, חוסכת לנו זמן יקר ומרכזת מידע חשוב.
לאתר המשרד...

עו"ד ונוטריון מאיה וייס-טמיר,

רחובות

הנני ממליץ בחום על מינוי לאתר נוטריונט. השירות אדיב, מהיר ומסור. התוכנה קלה וידידותית ומפשטת את עבודת הנוטריון. התמורה שווה בהחלט.

עו"ד ונוטריון שלומי נעמן,

שלומי

... פתאום התגלה לי עולם ומלואו של נוחות . הכל נגיש, הכל פשוט... צוות התמיכה , בסובלנות, מסביר יום יום את אופן העבודה עם התוכנה ומעניק ליווי ומענה לכל שאלה. אני ממליץ בחום על נוטריונט. אני שמח על הצטרפותי ובטוח שגם אתם לא תצטערו.

עו"ד ונוטריון שחדה אבן ברי,

באר שבע

תוכנה מצוינת, נוחה וידידותית אשר מקלה ומייעלת מאוד את העבודה. צוות זריז, שירותי ומקצועי. מומלץ בחום.
לאתר המשרד...

עו"ד תומר ונוטריון ח. הנריק ריטרסקי,

בני ברק

נוטריונט היא לכל הפחות המצאה גאונית! חסכון זמן, יעילות, עדכון טפסים בהתאם לתקנות והכי חשוב - זמינות של השירות באופן אישי. תמיד אדיב, סופר מקצועי ונכון לסייע. תענוג. מאחל לנוטריונט הצלחה וצמיחה. תודה רבה!

עו"ד ונוטריון ודים מילמן,

בית דגן

ממשק פשוט, יעיל, נוח לשימוש. חישוב אוטומטי של שכר הטרחה. הוצאת אישורים תוך שתיים-שלוש דקות בלבד. שירות לקוחות מצוין, מענה מהיר לכל בעיה.

עו"ד ונוטריון איריס אסא בריינין,

גבעתיים

הדגמות

אישור נוטריון מודפס :
ההדגמה שתהפוך אתכם למקצוענים בנוטריונט

אישור נוטריון דיגיטלי :
ההדגמה היחידה שנוטריונים צריכים לראות

מרכז מידע לנוטריון

אישור נוטריון אלקטרוני נוטריונט

אימות זהות החותם/ המצהיר

אימות זהות של הלקוחות הוא הצעד הראשון עבור אישור נוטריון תקין.
חובה להקפיד על תעודה מזהה עדכנית ותקפה, בשימת לב להנחיות המיוחדות בתקנות.

אגרת נוטריון

אגרת נוטריון היא תשלום שנתי מחייב עבור כל נוטריון בישראל.
סכומי האגרות קבועות בתקנות הנוטריונים ויעודכנו אחת לשנה ב- 1 לינואר כל שנה.

סגור מסמך
דילוג לתוכן